maaltijdsalade met tonijn

Dit is een gezonde (en slanke) maaltijdsalade, die je naar eigen smaak kan samenstellen met de volgende ingrediënten:

Sla, gemengd, of gewoon, wel of niet zelf gesneden, wat je lekker vindt of in huis hebt
tonijn in blik, op water of olie, half (klein) blikje per persoon
komkommer, gewassen en in de schil, in schuine plakken gesneden
1 tomaat per persoon, in plakjes gesneden,
augurken, zuur of zoetzuur, in de lengte gesneden in plakjes, 2 à 3 per persoon
1 ui, geschild en in ringen gesneden, hoeveelheid per persoon naar smaak
gesneden gekookte ham, 2 plakjes per persoon, in repen gesneden
1 hardgekookt ei per persoon, in plakjes gesneden
zwarte olijven uit blik (is voordeliger dan vers), naar smaak
eventueel (niet echt noodzakelijk) 1 stengel bleekselderij in kleine plakjes, 1 stengel voor 2 personen
(olijf-)olie , om druppelsgewijs over de salade te sprenkelen
eventueel naar smaak wat geraspte kaas (niet noodzakelijk)

de volgende kruiden: (gedroogd of vers)  (van verse kruiden kun je meer gebruiken dan gedroogd)
bieslook
oregano, of als je die niet hebt, peterselie,
basilicum

voor de dressing:   per persoon:
1 eetlepel slasaus
2 eetlepels yoghurt
bieslook
beetje limoen- of citroensap (mag ook uit een “plastic” citroen of limoen)
peper en zout naar smaak

Drapeer alle ingrediënten mooi op het bord, sla onderop, uitgelekt tonijn in het midden, eromheen de andere groenten.
Strooi er wat kruiden overheen. Maak een dressing en proef deze. Voeg eventueel nog wat peper of zout of bieslook toe.
Giet de dressing in het midden over de tonijn. Sprenkel wat olie over de hele salade.

Serveer er warm gebakken stokbrood of bruine broodjes bij, met boter of kruidenboter.

Tip: afbakbroodjes uit de supermarkt hoeven niet duur te zijn, de goedkopere merken zijn zeer geschikt en erg lekker.

Reacties

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *