Je eigen budgetplan maken stap 5

Stap 5: Vaste lasten op een rij. Een persoonlijk budgetplan geeft financiële rust. Een budgetplan maken is minder moeilijk dan je denkt. Je moet er alleen wel wat tijd aan besteden en eerlijk en serieus te werk gaan. Stap voor stap leg ik uit wat je kunt doen, iedere week een stap. (Wil je sneller aan de slag, deze stappen staan vermeld in mijn boek “Gezond met geld. zo doe je dat”).

Nu wordt het tijd om de vaste lasten te bekijken. Denk hierbij aan huur of hypotheek, gas, energie, water, premies ziektekostenverzekering, school, telefoonkosten, internet, tv, diverse verzekeringen, onroerend zaakbelasting, vervoerskosten, benzinekosten, kinderopvang, abonnementen, lidmaatschappen, enz. Vaste lasten zijn alle kosten voor je huishouden, die betaald moeten worden om je huishouden draaiend te kunnen houden. Vaste lasten worden steeds weer opnieuw in rekening gebracht per periode. Voor veel instanties is die periode een maand. Als je gedurende langere tijd niet betaalt, kan het gebeuren dat je in de problemen komt en dat bijvoorbeeld je energie of water wordt afgesloten.
Maak net zoals de vorige week met de inkomsten, een overzicht van al je uitgaven. Het is belangrijk dat je alle uitgaven noteert, dus denk (samen) goed na.
Ook hier is de volgende stap om er een gemiddeld maandbedrag van maken. Dus als je bijvoorbeeld één keer per kwartaal een verzekering betaalt, deel dit bedrag dan door drie om tot je maandbedrag te komen. Betaal je één keer per vier weken een lidmaatschap, vermenigvuldig dit met 13 (13 x 4 = 52 weken) en deel dat bedrag dan door 12 (maanden). Zo krijg je een overzicht van alle uitgaven per maand. Als je onregelmatige uitgaven hebt, omdat je bijvoorbeeld niet weet hoeveel keer je moet tanken om naar je werk te komen,  maak dan een schatting. Je kunt dan beter te hoog inschatten dan te laag. Tel alle gemiddelde maandbedragen op zodat je een totaalbedrag krijgt van wat je gemiddeld per maand uitgeeft.
Hoe zijn alle bedragen te vinden? Je kunt de informatie van je (online of gewone) bankafschriften halen, of van de specificaties die je ontvangt. Kijk een jaar terug om ze te vinden. Het is belangrijk dat je alle bank- of giroafschriften van een jaar bekijkt, om er zeker van te zijn dat je niets vergeet. Ga er echt even voor zitten en probeer alle vaste uitgaven op een rij te krijgen. Als je vaak pint, maak dan gelijk een lijstje van alle pinbedragen. Zet er dan bij wat het is en bedenk of het wel of niet tot de vaste lasten hoort. Zo kan benzine tot de vaste lasten horen, als je de auto nodig hebt om naar je werk te komen. Boodschappen e.d. horen niet bij de vaste lasten maar bij de huishoudelijke uitgaven in het kasboek. Het zal niet in één keer lukken. Dat is niet erg. Ga een dag of week later verder. Totdat je zeker weet dat je alle vaste lasten hebt verwerkt. (Tip: houd de bankafschriften bij de hand, je hebt ze nog een keer nodig). En vergeet niet het kasboek bij te houden. Blijf je contante uitgaven noteren.
Het lijkt ingewikkelder dan het is, neem de tijd ervoor. Omdat het best veel kan zijn, alle inkomsten en uitgaven op een rij, en dan ook nog het kasboek bijhouden, ga ik na de kerst verder met de volgende stap. We slaan een korte periode over zodat je tijd krijgt om je overzicht te maken. Misschien een leuke uitdaging om het rond te krijgen voor het nieuwe jaar begint? In elk geval heel veel succes.

Zo langzamerhand begin je inzicht te krijgen in je inkomsten en je uitgaven (huishoudelijk uitgaven en vaste lasten). Je bent op de goede weg.

Stap 1: Maak afspraken met jezelf en bepaal je doel
Stap 2: Administratie op orde
Stap 3: Uitgaven noteren in een kasboek
Stap 4: Inkomsten op een rij
Stap 5:  Vaste lasten op een rij

Volgende keer stap 6

Reacties

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *