Je eigen budgetplan maken, stap 8

Stap 8: Betalingen en betalingsachterstanden  Een persoonlijk budgetplan geeft financiële rust. Een budgetplan maken is minder moeilijk dan je denkt. Je moet er alleen wel wat tijd aan besteden en eerlijk en serieus te werk gaan. Stap voor stap leg ik uit wat je kunt doen, iedere week een stap. (Wil je sneller aan de slag, deze stappen staan vermeld in mijn boek “Gezond met geld. zo doe je dat”).

Om er zeker van te zijn dat betalingen op tijd worden gedaan, is het verstandig om automatische incasso’s af te geven voor je vaste lasten. Als de huur of hypotheek, gas en water, elektriciteit, zorgverzekering, enz. automatisch worden afgeschreven van je bankrekening, heb je er geen omkijken meer naar. Je loopt geen risico dat de rekeningen niet betaald worden met alle gevolgen van dien. Er moet uiteraard wel voldoende saldo op je rekening staan, zodat er werkelijk geïncasseerd kan worden. Heb je nog geen automatische afschrijvingen? Je kan dit gemakkelijk regelen door aan de instantie die betaald moet worden een machtigingskaart te vragen. Tegenwoordig heet dat een SEPA-fomulier. Als je die invult met je IBAN rekeningnummer en je handtekening, kan de instantie van jouw rekening incasseren. Ben je het niet eens met een automatisch afgeschreven bedrag, dan kan je dit bedrag weer terughalen. Je kan ook de incassomachtiging weer intrekken, indien wenselijk.
Soms zijn de bedragen groot, die betaald moeten worden. Zo is de onroerend zaakbelasting of een verzekeringspremie vaak op jaarbasis. Het is vaak wel mogelijk om te regelen dat je iedere maand een bedrag betaalt in plaats van één keer per jaar. Het is voor jezelf prettig in maandelijkse termijnen te betalen, omdat je maandbegroting daarop is gebaseerd. Schroom niet en neem contact op met de instantie, als je het moeilijk vindt ineens te betalen. Ze hebben liever wel-betaalde termijnen dan een niet betaalde rekening Het kan gebeuren dat er onvoorziene omstandigheden zijn waardoor je financieel in de problemen komt. Met als gevolg het niet op tijd kunnen betalen van een of meer rekeningen. Het eerste wat je dan kunt doen, is proberen te bezuinigen op andere zaken. Lukt het toch niet om een rekening te betalen, bel dan met de firma die de rekening heeft gestuurd of die de
rekening niet heeft kunnen incasseren van je bankrekening. Je kunt ook bij ze langs gaan. Leg de situatie uit. Je zult merken dat men in het algemeen wel bereidwillig is je te helpen door je tijdelijk uitstel te geven of door in termijnen naar draagkracht te laten betalen. Erg belangrijk is dat je dan ook werkelijk die termijnen betaalt! Anders kom je in ergere problemen.

Stap 1: Maak afspraken met jezelf en bepaal je doel
Stap 2: Administratie op orde
Stap 3: Uitgaven noteren in een kasboek
Stap 4: Inkomsten op een rij
Stap 5:  Vaste lasten op een rij
Stap 6: Maandoverzicht beoordelen en budgetplan maken
Stap 7:  Waar heb je recht op?
Stap 8: Betalingen en betalingsachterstanden

Volgende keer stap 9

Reacties

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *